Endaxi - Reisverslag uit Nicosia, Cyprus van Debbie Arts - WaarBenJij.nu Endaxi - Reisverslag uit Nicosia, Cyprus van Debbie Arts - WaarBenJij.nu

Endaxi

Door: cypridebbie

Blijf op de hoogte en volg Debbie

05 Februari 2012 | Cyprus, Nicosia

Ja, hier ben ik weer!
Na een paar berichtjes en mailtjes dat jullie willen weten hoe mijn eerste week eruit ziet; hier komt ie dan, maar kom niet bij mij klagen dat ik een beetje rekening moet houden met jullie en de kou in NL... Ik kan er ook niets aan doen dat hier de zon schijnt en dat wij daarvan moeten genieten....!! :D
Maandag; mijn eerste werkdag op de ambassade. Ik werd hartelijk ontvangen door een lokale medewerkster, zij heeft me meteen rondgeleid en voorgesteld aan alle andere medewerksters en overal een leuk praatje gemaakt. Nou, de eerste indruk was goed, gezellige mensen die openstaan voor stagiaires die wat willen leren. Tevens ook heel bezorgd over mijn leven buiten de stage; bevalt het verblijf, heb je alles wat je nodig hebt en hier heb je mijn nummer voor als er iets is.. Fijn, zulke medelevende collega's! Al snel kwam ook de ambassadrice en de chauffeur en ook daarbij een erg goed gevoel. Leuke toegankelijke mensen! Meteen om 12u bij de staffvergadering gezeten waar ik nogmaals welkom ben geheten en de dagelijkse gang van zaken te horen heb gekregen. Verder heb ik de hele dag een beetje rondgekeken, mezelf ingelezen ed. Vandaag ook mijn eerste woord Grieks geleerd: Endaxi wat betekent: Oke! Dinsdag had ik een productievere dag, lekker bezig geweest met vanalles en nog wat. Toen ik op het punt stond om naar huis te gaan en boodschappen te doen kwam de ambassadrice met de vraag of ik zin had om mee te gaan met haar en de deputy director uit Den Haag (een van de bezoekjes die zo af en toe voor zaken langskomen) voor een Nicosia-tour met gids.. Nou, dat klonk aantrekkelijker dan boodschappen doen, dus; hup in de auto en naar de bufferzone (niemandsland tussen de republiek Cyprus en Noord-Cyprus). Daar was de start van onze tour, boven op het dak met een prachtig uitzicht. Helaas mochten we geen foto's maken in de bufferzone... De eerste keer de green line over gegaan en een leuke tour gehad in voornamelijk het gedeelte van Nicosia in Noord-Cyprus (met paraplu want ja, ook hier regent het af en toe!) met mooie gebouwen en kleine donkere straatjes (waarvan ik zeker weet dat ik daar zonder gids niet was gekomen). De foto's zijn een beetje donker, maar het is zeker de moeite om dit gedeelte te bezoeken! (kaartje van de gids heb ik op zak!) Daarna zijn we door onze geweldige chauffeur thuisgebracht, wat een luxe! Maar toen moest ik natuurlijk nog steeds boodschappen gaan doen, dus maar meteen doorgelopen naar de supermarkt. Naast mijn boodschappen heb ik meteen mijn uitzet uitgebreid met een erg leuke theekan.. Ben benieuwd hoe deze naar Nederland komt, maar hier kan ik er al gebruik van maken!

Woensdag donderdag en vrijdag heb ik me ook goed bezig gehouden op stage. Het leukste deel was een juridisch onderzoek naar de mandaat- en volmachtregeling; mijn conclusie stuurde ik naar mijn stagebegeleider en ik kreeg als reactie: Goed werk! en dat hij tot dezelfde conclusie was gekomen maar niet zo'n grondig onderzoek had gedaan als ik. Tegen het andere bezoek wat voor zaken ingevlogen was vertelde hij dat hij werk voor me verzon maar dat ik te snel was met het afwerken daarvan... Nou, deze reacties zijn fijn om te horen in je eerste week!
Vrijdagavond was er een borrel van de Nederlandse Vereniging in Cyprus. Zoals de naam al zegt: een vereniging voor alle Nederlanders die in Cyprus wonen (tijdelijk of permanent). Vooraf is me verteld dat ik waarschijnlijk de jongste ben en dat de gemiddelde leeftijd heeeeeeel wat hoger ligt, dus ik had me voorbereid op een formele borrel van ongeveer een half uur/uur. Mijn stagebegeleider kwam me op de hoek van Nikis en 25 March street ophalen om 19.15. Dat is bij mij de straat uit, dan rechtsaf en als het goed is de eerste straat links. Dat klopte, maar het zou fijn zijn als ze in alle straten een straatnaambordje ophangen... Het kon haast niet missen, maar voor de zekerheid toch maar even een Cyprioot op fiets aangehouden: 'Do you know the name of this street?' 'Eh, yes, let's think... 25 March street.' 'Ok, thank you, than i'm on the right point!' 'Do you have any other questions? I can tell you' 'Eh,.....' Ik heb het hier maar bij gelaten! Al snel kwamen Marc en zijn vriendin Marlies me halen, het cafe was vlak bij, maar ivm alle eenrichtingswegen hier moesten we een stuk omrijden. Daar aangekomen bleek de gemiddelde leeftijd erg mee te vallen, er waren deze avond veel jongeren (eind 20, begin 30), dus ik heb me uitstekend vermaakt met deze jongeren! Marc en Marlies hielden het al snel voor gezien, maar Marc had geregeld dat iemand me naar huis zou brengen. Om half 11 werd ik netjes thuis afgezet (al had ik al aangegeven dat ze me best op de hoek de auto uit mochten gooien, maar dat wilden ze niet!).

Zaterdagochtend kwam mijn Belgisch buurmeisje Liesbeth (of ja, er zit 1 kamer tussen) vragen of ik zin had om met haar en een andere Belgische jongen (Jens) 's middags naar het centrum te gaan. Nou, dat was ik toch al een beetje van plan, maar samen is dat natuurlijk gezelliger! Zo gezegd, zo gedaan. Met z'n 3e naar Noord-Cyprus gelopen en daar wat rondgelopen en op een terrasje gezeten. Sorry mensen voor het volgende verhaal, maar hier heb je dit soort 'problemen'... Omdat het hier overdag in de zon te warm is voor een jas, maar ik geen tas heb om mijn spullen in te doen en dus toch met een jas moet sleepen, ben ik op zoek gegaan naar een (hand)tas. Winkel nummer 1; een leuke tas maar in verschillende rare kleuren voor 40,-... Ik kijk nog even verder! Winkel nummer 2 bleek groter te zijn dan ik in eerste instantie dacht.. Halverwege de winkel een schap met tassen: 1 tas 35,-, 2e tas gratis. Ik als Nederlander natuurlijk in alle staten en dus maar 2 tassen gekocht voor de prijs van 1! Ondertussen kregen we alle drie honger en zijn we bij de Italiaan op het terras wat wezen eten. Een veel te grote, maar oh zo lekkere pizza, dus dat was meteen ook het avondeten! Tegen de klok van 17u zijn we weer terug naar huis gelopen en afgesproken dat we de volgende dag de toeristen zouden uithangen. Eenmaal thuis mijn Marco Polo boekje erbij gehaald en ik had wat leuke dingen gevonden voor de volgende dag...
Zondag spraken we om 13uur af bij Starbucks (ons meetingpoint), vanuit daar naar het centrum gelopen om een toren te zoeken met 11 verdiepingen waar je over heel Nicosia heen kunt kijken. Omdat het ook een heldere dag was vandaag, de ideale gelegenheid.. Mijn Marco Polo boekje bleek niet helemaal up to date te zijn, want daar stond in dat deze toren elke dag open was van 9.30-17 uur, maar op het gebouw hing een bordje dat deze op zondag gesloten was... Beetje jammer. Dan maar naar het Cyprus Museum, schijnt ook leuk en interessant te zijn. Ook gesloten op zondagmiddag... Dus toen zijn we maar een rondje gaan wandelen door het park en de andere kant van het centrum bekeken waar we op het terras hebben genoten van een heerlijke lunch maar tegelijkertijd ook diner. Op de terugweg toch maar even bij Starbucks een thee gedronken en op weg naar huis, en daar zit ik nu!
Morgen hebben Liesbeth en Jens afgesproken met een ander Belgisch meisje (zit bij hen op school) en haar huisgenoten om te gaan eten bij de Griek in het centrum, of ik zin had om mee te gaan, nou, leuk!

Oh ja, tennisbanen (gravel) zijn ook gespot, tennisracket en schoenen heb ik bij, nu nog een tegenstand(st)er iemand interesse in een potje tennis?!

  • 05 Februari 2012 - 18:17

    Anny:

    leuk om te lezen Debbie. Fijn dat je zo goed wordt opgenomen door iedereen.

  • 05 Februari 2012 - 18:32

    Gerda:

    Wat een gezellige foto's,de warmte straald er vanaf,dus blijf ze sturen ,helpt echt tegen de kou hier.
    Wat fijn dat je leuke mensen hebt ontmoet en waar je gezellig mee kunt stappen,de Belgiekkes Liesbeth en Jens.
    Ik kijk al weer uit naar het volgende verhaal,dikke x

  • 05 Februari 2012 - 19:37

    Tante Tonny:

    Hallo Debbie, je schrijft op een gezellige manier je belevenissen. Fijn om te lezen. Super dat je al zo goed bezig bent met je stageverslagen en dat je de 1ste complimenten binnen hebt. Gelukkig heb je ook al wat leuke mensen getroffen die samen met jou "dingen" willen ondernemen.
    Tot een volgende keer.

  • 06 Februari 2012 - 19:12

    Femke, Peter En Kids:

    geweldig om te lezen die leuke dingen die je al meegemaakt hebt. je amuseert je dus goed daar, super!
    we kijken nu alweer uit naar je volgende leuke reisverhaal!

  • 07 Februari 2012 - 12:29

    Ecee:

    Hey Debs, leuk om je verhalen te lezen! Je hebt je zo te lezen al van je goede kant laten zien...
    enne een potje tennis in de zon, klinkt niet verkeerd! Hier mogen we de banen niet op....

    Geniet maar lekker van de tijd daar, want voordat je het weet is het alweer voorbij! (klinkt cliché, maar is echt zo!)


  • 07 Februari 2012 - 21:32

    Jess:

    Heee Debs, leuk om je eerste ervaringen te lezen. Fijn dat je al veel mensen ontmoet hebt en leuke contacten hebt daar....komt helemaal goed daar met jou!! En ja..hier is het berekoud..dus ja...ik ben een beetje jaloers...maarrrr...misschien komt er een Elstedentocht en dat is dan wel weer heel erg leuk! Have fun! X

  • 09 Februari 2012 - 15:10

    Lucy:

    Heel veel succes en plezier daar. Het ziet er gaaf uit op de foto's. Geniet van het warme weer. Groeten Lucy Nabuurs

  • 07 Maart 2012 - 20:06

    Tante Tonny:

    Hallo Debbie, nog 81 dagen lees ik dat je nog op Cyprus verblijft. Zo te zien vermaak je je best. Jammer dat het niet zonniger is. Ik wist trouwens niet dat Cyprus in het verkeer links georiënteerd is en dat vergt stuurmanskunst. Dat weet ik uit ervaring van het rijden in Engeland, zeker op de landweggetjes, waar hagen het zicht belemmeren. Je zit meteen bij pech op de "motor"kap van links naderend verkeer of je hebt zelf 'n voetganger op de kap.
    Heel jammer vind ik 't dat ik nu Cyprus niet bezoek nu jij mijn reisgids kon zijn. Mijn geld gaat op dit moment naar een nwe wasmachine en de keuring van mijn 11-jarig autootje staat eraan te komen. Cyriel gaat hem de 21ste onder handen nemen en sleept hem weer erdoor, hopen we maar.
    Torsten Elin en Quinten (heeft helaas astma) groeien als kool. Ik weet niet of ze ook aanwezig zijn op de familiedag. Ik ga morgen "polsen" want dan ga ik weer oppassen. En dan zul je ze wel zien.
    Succes en vele groetjes tante TONNY

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Debbie

Actief sinds 22 Jan. 2012
Verslag gelezen: 1062
Totaal aantal bezoekers 27310

Voorgaande reizen:

27 Januari 2012 - 28 Mei 2012

Afstuderen in Cyprus

Landen bezocht: