Here i am again! - Reisverslag uit Nicosia, Cyprus van Debbie Arts - WaarBenJij.nu Here i am again! - Reisverslag uit Nicosia, Cyprus van Debbie Arts - WaarBenJij.nu

Here i am again!

Door: cypridebbie

Blijf op de hoogte en volg Debbie

28 April 2012 | Cyprus, Nicosia

Misschien een beetje snel, maar daar ben ik weer! Even een update tussendoor, heb in een week (weekend en gisteravond) een boel gezien/meegemaakt.
Vrijdagavond 20 april had ik met Renate en Yoram afgesproken om even een terrasje te pakken. Yoram en ik hadden zin om te gaan stappen, Renate was die week niet helemaal lekker geweest en wilde dus niet gaan stappen. Kijken of ze net zo’n ruggegraat als Yoram heeft (die is namelijk zo soepel als een elastiekje). Om 22u waren ze bij mij en zoals gewoonlijk eerst even een drankje drinken hier. Dat werden er meerdere en zowel het terras als een staptent hebben we niet meer gehaald. De hele avond gezellig zitten kletsen ed., maar om 3.15 heb ik ze toch vriendelijk gevraagd om naar huis te gaan, om 8.30 uur moest ik namelijk weer op want had met Joke en Hein afgesproken om het weekend door te brengen. Om 10.00 uur stond ik bij de Kyrenia gate waar ze me stonden op te wachten. Erg leuk om ze weer te zien en we hebben in de auto naar onze eerste locatie (Famagusta – Noord Cyprus) lekker bij zitten kletsen. Daar aangekomen bleek de auto op slot doen lastiger dan gedacht. Telkens was er wel een deur die dwars zat, die open bleef. Na een aantal pogingen is het uiteindelijk toch gelukt en gingen we naar de overblijfselen uit het verleden in Famagusta. We begonnen bij de St.George, the Greek church. Buiten de muren en een paar verbleekte schilderingen op de muur was er niet veel meer te zien, erg zonde want volgens mij was het vroeger een mooi gebouw. Daarna gingen we naar de Lala Mustafamoskee, deze is nog in gebruik en daar maakten wij gebruik van. Op blote voeten naar binnen, kijken hoe het er van binnen uitziet. Na ook dat gezien te hebben gingen we naar de Venetiam palace. Ook daar was helaas niet veel meer van over. En toen kwam het; we gingen op zoek naar een fontein. Zelf konden we deze niet vinden en hebben het bij verschillende mensen gevraagd, maar niemand kende de fontein..apart! We hebben het maar gelaten voor wat het was en zijn weer naar de auto gelopen want we hadden nog veel te doen die dag. Op naar het Kantara Castle. De weg er naartoe (door de bergen) was erg mooi en eenmaal op de parkeerplaats aangekomen werd ons al een mooi uitzicht gegeven. Het duurt even, maar dan krijg je er ook wat voor terug. Na de klim met de auto konden we verder met een klim te voet. Veel trapjes lopen om uiteindelijk een nog mooier uitzicht te krijgen, nou, dat is gelukt! Er was niet veel meer van het kasteel over dan de muren en trappen. Daarna vervolgden we onze weg naar Bellapais, volgens de geleerden (!) het mooiste dorpje van Cyprus. Ook daar was nog iets uit de oudheid; Bellapais Abbey. Daarnaast was een huwelijksplechtigheid bezig, dus hadden uitzicht op een huwelijk en op het mooie landschap van Noord-Cyprus. Ondertussen was het al wat later en Joke en Hein hebben me teruggebracht naar Lefkosa (Nicosia is de gedeelde hoofdstad en in Noord-Cyprus heet dat Lefkosa). Op de terugweg naar mijn kamer nog even door Lidra street gelopen om te shoppen, maar natuurlijk niets kunnen vinden (ook de zomercollectie van de Cypriotische mode slaat nergens op!!). Je snapt dat ik na een korte nacht en deze dag ’s avonds helemaal op was, dus om 22.00 lag ik netjes in mijn bed!

Zondag was ik weer helemaal topfit, op naar een nieuwe dag vol gezelligheid en bezienswaardigheden. Deze dag begonnen we met een zoektocht naar het Buffavento Castle welke niet is gelukt. Toen maar naar het St.Hilarion Castle gegaan. Dit is het kasteel waar Walt Disney het kasteel van Sneeuwwitje op gebaseerd heeft en ik snap dat wel. Het kasteel is verdeeld in 3 delen. Deel 1 begint al hoog op de berg waar je met de auto naar toe kunt. Vanaf daar moet je het te voet doen. Na deel 1 gezien te hebben liepen we naar deel 2, dat viel mee. Er is van het St.Hilarion Castle nog veel in takt, je kreeg een goede indruk van hoe het kasteel er vroeger uitgezien heeft. Na ook deel 2 gezien te hebben (de kamer met een adembenemend uitzicht en de keuken) vervolgden we onze tocht naar deel 3. Phoe phoe, daar werd onze conditie getest en dat viel toch wel tegen… (tja, wat wil je als je hier niet kunt fietsen en tennissen…! Dat wordt over een maand dus een inhaalslag maken!) Ik heb medelijden met degene die vroeger iets van de keuken naar de kamer van Prince John moest brengen.. Na heel veel trappen (die niet allemaal even gelijk en groot waren) hadden we eindelijk deel 3 bereikt. Daar werd naast je conditie ook je hoogtevrees getest. Gelukkig kwamen wij alle 3 met goed gevolg door de test heen! De weg terug naar beneden ging een stuk makkelijker en sneller. Daar hebben we de auto gepakt en zijn doorgegaan naar Kyrenia, de mooiste stad van Cyprus. Daar hebben we aan het water op een terrasje gezeten en daarna door de stad gelopen. Daar keken we op de berg waar het St.Hilarion Castle op staat, erg mooi om het zo al te zien! Toen zijn we de auto weer gaan opzoeken en hebben we onze tocht vervolgd naar Lefkosa om een horloge te zoeken voor de neef van mijn oma. De zoektocht slaagde en we zijn met z’n 3e naar Lidra street gelopen om daar op een terrasje te zitten en ons weekend af te sluiten met een kopje koffie. Helaas is er een tijd van komen en een tijd van gaan. Nu was het een tijd van gaan.
Joke en Hein; nogmaals bedankt voor alles, het was super dat jullie nog een keer Cyprus hebben bezocht en dat hebben gedaan in de tijd dat ik hier ook zit. Het was erg gezellig!!

Maandag begon de werkweek weer. Dinsdag hebben Marc en ik het lang uitgestelde sleutelplan vernieuwd, het laatste plan wat nog niet up to date is gemaakt. Alleen hadden we het niet kunnen doen, maar gelukkig konden we elkaar erg goed aanvullen (ieder zo zijn specialiteit -> Marc de sleutels uit de ringetjes halen en ik de sleutels weer aan de ringetjes doen!)! Woensdag waren we uitgenodigd om bij Yoram Indonesisch te gaan eten. Hij wilde graag nog een keer koken voor ons en aangezien hij 30 april terug naar Nederland vertrekt moest het dus snel gebeuren. Nou, dat mag hij nog wel een keer doen, erg lekker gegeten en gezellig geborreld (en op muggen en mottenjacht geweest, anders zaten Yoram en ik niet lekker op de stoel, wij zijn altijd de pineut bij de muggen!).
Vrijdag (gisteren) was het tijd voor de Koninginnedagreceptie. Maki, collega, kwam me om 18uur ophalen. We werden om 18.30 verwacht, de receptie begon om 19uur. De locatie was erg mooi aangekleed en zelfs de KLM vliegtuigjes lagen in het zwembad (bevestigd aan een baksteen, anders worden deze gejat; tja, wat wil je met een tent vol Nederlanders?!). Het zwembad zag er overigens erg verleidelijk uit, maar heb me kunnen bedwingen om er niet in te springen!
Het werd drukker en drukker en het viel me op dat ik best wel wat mensen kende (van de balie bij de ambassade, medewerkers van andere ambassades of van de borrels van de Nederlandse vereniging). Eigenlijk zou de president komen, maar helaas had hij op het laatste moment afgebeld. In plaats daarvan kwam de minister van buitenlandse zaken (van Cyprus natuurlijk). De Police-band speelde het Nederlandse en daarna het Cypriotische volkslied en ondertussen was het buffet opgezet: Bitterballen, rookworst en kaas! De bitterballen waren heerlijk! Ondertussen waren ook de jongere Nederlandse mensen gearriveerd en leek het net weer op zo’n gezellige borrelavond! Erg veel schik gehad en weer veel anderen leren kennen. Omdat het Yorams laatste weekend is hier, moesten we natuurlijk gaan stappen als afscheidsfeestje. Bij een aantal lagen er al plannen om in Limassol te gaan stappen en wij doen niet moeilijk, daar sluiten wij ons bij aan. Wel moesten we nog even langs huis om de bloemen (die we legaal hadden meegenomen) neer te leggen en om te kleden. Ajay en Yoram kwamen even mee naar binnen en terwijl ik voor de kast stond omdat ik niet wist wat ik aan wilde doen kwamen ze me even helpen… Kledingadvies van 2 mannen, ik weet het ook niet! Ik ben voor de veiligheid maar even op vrouwenadvies afgegaan! In Limassol sloten wij 4en ons aan bij Robert en Jeroen (ook uit Nicosia) en met z’n 6en gingen we op zoek naar de overige 5 Nederlanders uit Limassol. Daar een drankje gedronken en op naar de Retro. Een erg leuke tent met leuke muziek (ik kende de muziek nog net dus had met de rest een jeugdsentiment, Renate (19 jaar) kende de meeste nummers niet.. daar begrepen we waar de naam Retro vandaan kwam). Na een paar uurtjes flink dansen en drinken hadden we besloten dat het tijd was om naar Nicosia te gaan. Om 7.30 lag ik uiteindelijk in bed na een hele gezellige Koninginnedagreceptie en stapavond. Om 12 uur klaarwakker dus maar opgestaan. Nu is het tijd om te douchen en me voor te bereiden want pap, mam, Henk en Adrie zitten op dit moment in het vliegtuig! Omdat ik denk dat ze de weg naar hun hotel (midden in het centrum) niet kunnen vinden en om ze te verrassen ga ik naar het vliegveld toe om ze op te halen. Tot en met woensdag ga ik hele dagen met hun doorbrengen, donderdag en vrijdag gaan ze zelf op pad want er moet door mij gewerkt worden. Een leuke week voor de boeg dus!

Dinsdag vier ik mijn verjaardag vanaf 20.00uur op het terras in het centrum van Lidra street. Als je zin hebt ben je van harte welkom!

Xxx

  • 28 April 2012 - 12:53

    Gerda:

    Wat een verhaal weer,doe je nog iets anders dan stappen? vergeet je studie niet ha ha,nee meid genieten moet je ook. En nu snel uit de veren,douchen en je bezoek ophalen,schiet maar op.
    En zeker zou ik 1 mei een borrel met je willen drinken daar,maar de vluchten daarheen zijn allemaal volgeboekt,dus die hou ik te goed. Maar geniet nu eerst maar van het bezoek van paps en mam en Henk en Adrie

  • 01 Mei 2012 - 19:07

    Louis En Annelie:

    Proooooooficiat met je verjaardag.
    Als je het goed vindt nemen wij er vanavond hier wel eentje op.
    Fijne avond met papa en mama en Henk en Adrie.
    Kus en knuffel van Louis en Annelie.

  • 06 Mei 2012 - 10:12

    Tamara:

    Hi meis, nog gefeliciteerd met je verjaardag, beter laat dan nooit!!! Denk dat we dat drankje hier in Nederland ook wel kunnen inhalen toch? xxxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Debbie

Actief sinds 22 Jan. 2012
Verslag gelezen: 508
Totaal aantal bezoekers 27285

Voorgaande reizen:

27 Januari 2012 - 28 Mei 2012

Afstuderen in Cyprus

Landen bezocht: