Here I am again! - Reisverslag uit Nicosia, Cyprus van Debbie Arts - WaarBenJij.nu Here I am again! - Reisverslag uit Nicosia, Cyprus van Debbie Arts - WaarBenJij.nu

Here I am again!

Door: cypridebbie

Blijf op de hoogte en volg Debbie

11 Maart 2012 | Cyprus, Nicosia

Ik hoorde van mam dat mensen beginnen te vragen hoe het met me is, dus het is weer tijd voor een update!

Allereerst wil ik jullie bedanken voor de reacties die jullie plaatsen/mailen/sturen; erg leuk!

Vrijdag (24e) had ik een dagje vrij genomen om te gaan shoppen met Liesbeth. Met de bus en dikke knip op naar de Cyprus Mall en shoppen maar! Nou, viel dat even vies tegen.. In de etalages zag het er nog aardig uit, maar hoe verder je de winkel in kwam, hoe raarder de kleding was.. Je zou het kunnen vergelijken met kleding die bij ons in de carnavalswinkels hangt, fluoriserend roze/geel/oranje/groen, goud/zilver en met veel doorschijnende stof of gaten. Je snapt dus dat wij met tassen vol de shopping mall uit kwamen (tassen van de Carrefour, de grotere supermarkt!). We wilden naar de bus lopen, maar kwamen langs de Ikea.. Toch maar even naar binnen, die magneet werkt dus ook hier! Gelukkig konden we helder nadenken en hebben niet veel gekocht, alleen dingen die we hier kunnen gebruiken en weer terug mee naar NL kunnen nemen (ja, mijn uitzet bestaat nu verder uit een vergiet en een kapstok die je aan de deur kunt hangen). We hebben daarna de bus maar weer terug genomen en zijn lekker gaan eten bij de beste Italiaan van Cyprus (pap en mam, jullie hotel zit op ongeveer 50 meter daar vandaan...!). Zaterdag had ik afgesproken met Andrej, de stagiaire van de Duitse ambassade, het was z'n laatste weekend hier en zouden wat gaan drinken. Zijn nog even het centrum ingelopen en hebben op de 11e verdieping van de Ermestower over Nicosia gekeken. Eerlijk gezegd had ik er meer van verwacht, maar goed, voor een euro mag je niet klagen! Vlak daarna kwamen we Liesbeth, Sara (deense) en Medhi (marokkaan) tegen, die waren op zoek voor carnavalsspullen voor ons allemaal. Dat bleek toch niet zo goed te lukken in het centrum. We hadden vernomen dat er ergens anders een carnavalswinkel was, daar gingen Liesbeth en ik heen, maar eerst moesten we even eten. Medhi wist wel iets. Een restaurantje wat we normaal voorbij zouden lopen (Libanees restaurant waar iedereen aan de waterpijp zit), maar ik ben zo blij dat we dat nu niet hadden gedaan! Een vriend van Medhi zat daar ook met een Finse en daar schoven we aan. Wat willen we eten? Meze is iets wat je geprobeerd moet hebben, dus laten we dat doen... Lekker! Zeker weten dat we daar nog eens terug gaan. Liesbeth en ik hebben een taxi genomen naar de carnavalswinkel en na een kijkje genomen te hebben in de winkel en de raarste dingen hebben uitgeprobeerd hebben we iets gevonden. Liesbeth en ik gingen de deur uit met een hawaiirokje/slinger en een haarklem bloem.

Zondag was het dan zover; carnaval in Limassol. Ik was van te voren al gewaarschuwd dat het niet zoveel voorstelde als dat wij in NL gewend zijn, maar leuk om een keer wat anders mee te maken. Met een heleboel Erasmus studenten (de trip werd georganiseerd voor Erasmussers, maar wij mochten gelukkig ook mee!) dus carnaval vieren. Eenmaal aangekomen bleek al dat de organisatie wat te wensen overliet.. Heel onduidelijk waar het te doen was, hoelaat we waar moesten zijn enz.enz. Nou ja, met de grootste groep meegelopen naar de rotonde en daar met zn alle besloten om naar het strand te lopen. Best leuke ervaring, carnaval vieren met 18 graden op het strand! Op een gegeven moment zijn we terug gelopen naar de rotonde, want de optocht begon. Wij konden niet veel zien en ik zag een wagen staan waar mannen opstonden die daarna alles moesten afzetten/schoonmaken (soort IBG-ers zeg maar). 'Ach, dat mag toch niet'. Niet geprobeerd is altijd mis, dus ik vragen; mogen wij op de auto naar de optocht kijken? Natuurlijk mijn allerliefste glimlach opgezet en ja hoor, dat werkte! We konden hier dus de optocht volgen, maar dat was niet veel soeps! Ook hier haperde er iets in de organisatie, af en toe 2 groepen meteen na elkaar/door elkaar en de andere keer moest je 10 minuten wachten voordat de volgende groep kwam.. We hadden het al snel gezien en zijn weer naar het strand gelopen om daar lekker op het gras te zitten. om 17u was de meeting bij de Pizzahut, daarachter was een strandje waar de beachparty werd gehouden. Muziek en drank was aanwezig. De drank was trouwens niet te drinken..! Om 22 uur kwam de bus ons ophalen. De organisatie was te zat en Amir had nog het besef om de organisatie op zich te nemen. Na een tijdje ging de bus en eenmaal op de snelweg kwam iemand naar de buschauffeur toegelopen dat er 4 mensen vergeten waren. De buschauffeur stopte langs de snelweg om te wachten, want deze mensen werden nagebracht. Ondertussen mochten mensen in en uit de bus om te roken, om hun ziek-zijn eruit te gooien enz. Ik begin steeds beter te begrijpen waarom het aantal verkeersdoden in Cyprus het hoogste is.. Na een tijdje vertelde de chauffeur dat de pook kapot was en dat er een bus over 20 minuten zou zijn om ons verder te brengen. Na 3 kwartier was die er eindelijk en ook de 4 missing personen waren er ondertussen. Normaal duurt een ritje Nicosia-Limassol een klein uurtje, nu duurde deze 3 uur..
Maandag was het Green Monday, een feestdag in Cyprus en aangezien de ambassade dicht is tijdens Nederlandse en Cypriotische feestdagen was ik nog een dagje vrij! Tijdens Green Monday zijn alle cyprioten in het park te vinden waar ze met de hele familie picknicken (eten op deze dag geen vlees, is het begin van het vasten) en gaan dan met z'n alle vliegeren. Ik had medelijden met ze, want het regende...

Vrijdag had ik een wakeupcall; 5.15 uur werd ik wakker van de moskee... Not nice!
's avonds was het weer tijd voor de borrel van de Nederlandse Vereniging in Cyprus. Weer wat mensen leren kennen. Zo ook Ajay (geboren in Paramaribo, wonend in Nicosia en de Nederlandse nationaliteit. volgens zijn eigen zeggen vragen om problemen! Hij heeft eens ooit iemand wijsgemaakt dat Paramaribo bij Hengelo ligt!).. Hij vroeg; waar kom je vandaan? Ik denk, hij kent het toch niet, dus: Haps. Ah, bij Mill enzo.. Oeps. Ik denk hij kent het van de snelwegborden 'Haps, Mill, Oeffelt'. Maar nee, hij werkt regelmatig in Boxmeer. Waar dan? Ja, bij Intervet. Weer oeps! Ik heb nog wat collega's in Haps en omstreken zegt ie. Ik zeg, ken je Jessianne Slaats? Ja, die ken ik wel... Oeps again! Denk je hier anoniem te kunnen zijn, maar helaas!! Heel erg veel gelachen met Ajay en de rest van de Nederlanders die nog overbleven. Om twaalf uur liep ik naar huis want had afgesproken om nog naar Nuovo Fridays te gaan, een kroeg/discotheek waar op de benedenverdieping 15/16 jarigen staan en op de bovenverdieping de internationale gemeenschap en daar ligt de leeftijd gelukkig ook wat hoger! Ik liep naar huis, maar het is hier af en toe nogal lastig om over te steken. Ik rende de straat over omdat er een auto aankwam en was ondertussen met mijn telefoon bezig om Liesbeth te laten weten dat ik eraan kwam. Eenmaal op het trottoir botste ik tegen iets op, iets van ijzer en ik dacht, dat wordt een mooie grote blauwe plek.. in mijn kamer ging ik omkleden en ik bleek een mooie wond te hebben, mijn been en broek zat onder het bloed. Oeps again! Het bleek gelukkig mee te vallen na het schoonmaken! Dus op naar Nuovo Fridays. In de taxi bedachten we hoe we naar binnen kwamen, want er staat een rij buiten en je moet op de lijst staan om binnen te komen. Wij waren aan de beurt en zeiden; Wij zijn vrienden van Amir (hebben we leren kennen in Limassol bij de carnaval en is daar de manager). De ketting ging los en we mochten zo naar binnen, dat ging makkelijk! Ook binnen moet je op de lijst staan om op de bovenverdieping te kunnen staan, en weer Amirs naam gebruikt, en dat werkt toch goed! Een gezellige avond gehad en om half 4 lagen we lekker in bed.

Zaterdag heb ik ziek op bed gelegen, en nee, niet van de alcohol, maar een of ander virus wat hier rondgaat. Gelukkig is het bij 1 dag gebleven en was ik zondag weer fit. Zondag was het tijd voor de was. Omdat de drogers daar niet helemaal goed werken hebben we dus alles maar nat mee naar huis genomen en aan onze waslijn gehangen (er is hier geen plek om buiten de was te drogen dus heb ik een waslijn gekocht en zelf iets gecreeerd..!)
Dinsdagmiddag heb ik van mijn docent reactie gekregen op mijn onderzoeksplan, dus het plan over hoe ik het onderzoek aan ga pakken, wat het probleem is enz. Ik moest een paar aanpassingen doen, deze heb ik woensdag gedaan en ik krijg daar uiterlijk dinsdag reactie op terug. Hopelijk dat ik dan eindelijk kan gaan beginnen!
Ondertussen is de ambassadrice verhuisd en kwam er een bureaulampje boven tafel waar niemand iets mee kon doen. Maar Debbie wel, op mijn kamer heb ik namelijk alleen een grote TL lamp, dus heb ik nu een mooi lampje naast mijn bed!
Woensdag lag ik optijd in bed, maar werd de hele tijd wakker van alle toeterende auto's.. 's nachts om 2 uur hield het een beetje op. Ik denk; wat is er toch aan de hand? bleek het voetbal geweest te zijn en Cyprus had gewonnen.. Cyprus is going crazy als het iets met voetbal te maken heeft!
Vrijdag kreeg ik een sms van Yoram of ik zin had om iets te gaan drinken 's avonds bij de Finsbarr met een paar Nederlanders (Finsbarr is de bar waar ook altijd de borrel wordt gehouden van de Nederlandse Vereniging). Altijd gezellig, dus op naar de Finsbarr. Een erg gezellige avond gehad met Yme (voorzitter van de NL vereniging) en Yoram. Later schoof Liesbeth ook nog aan en Yme ging op tijd naar huis. Yoram wilde ons naar huis brengen, dus kans op een tweede ongeluk bleef me bespaard!!
Zaterdag zijn Liesbeth en ik naar de fruit/groente markt geweest. Heel veel ingeslagen voor weinig geld (veel goedkoper dan in de supermarkt en veel meer keus). We hebben van een gedeelte van onze inkopen een overheerlijke fruitsalade gemaakt en buiten in het zonnetje opgegeten (21 graden!) met een boekje erbij.. Wat een heerlijk leven heb je dan!

Gister verschenen er de eerste foto's van mijn skivrienden op facebook. Met pijn in mijn hart heb ik ze gekeken, ik heb definitely wat gemist:
- nieuwe looks (ofwel; shirts met lange mouwen en kraag tot aan de nek is vervangen door een shirt met korte mouwen en een mooiere kraag!)
- Tanja laat een koe uit...
- neger in de apres ski bar (ook gezien op de pisten?)
- foto's waarop Geert-Jan nee lijkt te zeggen; dat zal vast niet tegen bier zijn geweest!
- een receptie voor Cristel (een tweede verjaardag gevierd of voor andere redenen een receptie gehouden?!)
- en natuurlijk de mooie sneeuwpisten in Solden...
Kort samengevat: een heleboel fun!
Ik hoop dat Coen, Gerwin en Andy een waardig (tijdelijk!) vervangster hebben gevonden als slachtoffer voor de inpepering! Volgend jaar neem ik mijn rol graag weer over, maar ze moeten begrijpen dat ik ook een jaar heb overgeslagen om iemand in te kunnen peperen, dus mijn wraak zal zoet zijn...!!

Over een week komen Wouter en Irma gezellig op bezoek om in een week proberen bij te praten, kaarten, iets van het eiland te zien en de internationale gemeenschap te leren kennen hier.. Druk weekje voor de boeg dus..!! Heb er reuze zin in.
Voor nu laat ik het hierbij, tot het volgende verslag!
Xxx Debbie

  • 11 Maart 2012 - 12:27

    Gerda:

    Leuk om het weer allemaal te lezen wat je daar allemaal beleeft. En ja wat is de wereld klein ,je wordt in de gaten gehouden.
    Nu geniet ze verder,en ik kijk al weer uit naar het volgende verhaal en foto's
    Dikke x
    Gerda

  • 11 Maart 2012 - 20:26

    Hannie:

    Heb je nog wel tijd om te werken?? Klinkt allemaal heel gezellig. Ik ben wel een beetje jaloers op die 21 graden, heerlijk! Geniet ervan en ik ben benieuwd naar je volgende verhaal.
    Groetjes,
    Hannie

  • 12 Maart 2012 - 16:05

    Jess:

    He Debs, goed verhaal...genoeg vertier tussen het afstuderen door!!!
    Veel plezier met Irma en Wouter. Have fun X

  • 13 Maart 2012 - 13:16

    Lilian:

    Hoi Debbie,

    Ja, ook ik lees al je verhalen. Wat is het leuk om dit zo allemaal mee te maken. En ook gezellig al die contacten met al die mensen van verschillende nationaliteiten.
    Heel veel plezier verder en geniet er van! wij lezen wel weer wat je nog meer mee gaat maken.
    Liefs en groeten uit Veghel.
    Lilian

  • 16 Maart 2012 - 15:31

    Tamara:

    Nou, jij vermaakt je prima!!! Echt super, ik heb begrepen van Wouter dat hij er ook veel zin in heeft, dus dat wordt genieten!!! Wintersport hebben we jouw ook gemist, die schade gaan we op zekers volgend jaar inhalen!!! Geniet er nog van en we spreken elkaar snel weer!!!
    xxx Tamara

  • 17 Maart 2012 - 13:32

    Anita A.:

    Ha Debbie, Wat een leuke verhalen weer. Carnaval met zulk weer, wel apart hoor. Wel oppassen als je alleen de straat oversteekt, je ziet wat ervan komt.
    Wij hebben er net een klein weekje skivakantie opzitten, ook met bijna 15 gr. Toch goed kunnen skieen, en uiteraard weer veel schik gehad.
    Geniet er nog volop van, en aan de slag met je opdracht. Veel succes, en we zien uit naar je volgende verslag.
    xx van ons uit HOPS.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Debbie

Actief sinds 22 Jan. 2012
Verslag gelezen: 637
Totaal aantal bezoekers 27260

Voorgaande reizen:

27 Januari 2012 - 28 Mei 2012

Afstuderen in Cyprus

Landen bezocht: